Köp och leveransvillkor

1. ORDERBEKRÄFTELSE

En orderbekräftelse skickas till den e-postadress som du har angivit i dina kunduppgifter. Det kan vara bra att spara den vid eventuella kontakter med oss.

2. LEVERANSTID

Din order expedieras i normala fall inom 3-5 arbetsdagar, – Vi meddelar när vi skickar godset.
Skulle någon vara tillfälligt tagit slut i lagret kan leveranstiden vara längre. I förekommande fall får du meddelande om detta.

3. FRAKT

Privata abonnemangskunder betalar ingen fraktkostnad utan leverans sker vid ordinarie besök Övriga kunder betalar en fraktkostnad. Fraktkostnaden kan du se i kassan innan du bekräftar köpet.

4. MOTTAGANDE AV GODS

Rutstäd aviserar i vanliga fall utkörningen av godset och kräver en underskrift för att lämna ifrån sig godset. Ett alternativ, om ni inte kan vara hemma och ta emot godset, är att lämna en fullmakt vid leveransadressen till Rutstäd där ni hänvisar till ett ordernummer (som ni får av oss) och meddelar att de kan lämna godset på anvisad plats.

5. BETALNINGSSÄTT

I kassan väljer du även vilket betalningsalternativ du föredrar. Vi förbehåller oss rätten att skicka beställda varor mot postförskott om vi anser oss ha anledning till det.

6. SEN BETALNING

Vid eventuell fakturering är betalningstiden 10 dagar. Vid sen betalning påförs dröjsmålsavgifter och dröjsmålsränta enligt lag.

7. ÅNGERRÄTT

Som konsument har du, i enlighet med distansavtalslagen, rätt till ångerrätt utan att ange någon anledning. Du måste dock meddela oss detta senast 14 dagar efter det att du har mottagit dina varor. För att returnera varorna ska dessa vara oanvända och oskadade. Returnera varorna tillsammans med fakturan eller en kopia av den! Du får själv stå för returfrakten. På fakturan anger du returorsak “Ångerrätt”. Varor får inte returneras som postförskott eller efterkrav.

8. REKLAMATIONER

Om du skulle få en vara som är defekt eller en felaktig leverans ersätter vi dig kostnadsfritt med en ny vara. Du måste dock meddela oss detta senast 10 dagar efter det att du har mottagit dina varor. För att returnera en vara ska denna vara oanvänd och i det skick som den var när du mottog den. Returnera varan tillsammans med fakturan eller en kopia av den! På fakturan anger du returorsak. Obs! Du måste först ta kontakt med oss för att få reklamationen godkänd och returfrakten betald.

9. TRANSPORTSKADOR

Det är viktigt att kontrollera produkten omedelbart vid leverans. Eventuella transportskador dokumenteras direkt på fraktsedeln. Anmäl därefter eventuell reklamation omedelbart till oss så vi kan ordna ersättningsprodukt samt ersättning med transportören. Spara emballaget och skadat gods för eventuell senare besiktning.